المپیاد کامپیوتر و برنامه‌نویسی

۲۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

سلام دوستان
امیدوارم امتحان های آخرتان را به خوبی پشت سر بگذارید.
امروز خدمت یکی از مسئولین رفتم تا بتوانیم نظرات ایشان در مورد کلاس های و آزمون هایمان جویا شویم و با کمک های ایشان، به راه حل هایی هم رسیدیم.
اما در این بین ایشان،شخص دیگری،یعنی استاد محمد آبادی، را که احتمالن تعداد زیادی از شما ایشان را می شناسید، معرفی کردند. ایشان قصد دارند دوره ای مشابه را در تهران برگزار کنند که اطلاعات بیشتر را در این جا می توانید ببینید.
قصد و هدف این دوره هم کمک به دوستانی است که دسترسی به معلم های المپیاد ندارند و می خواهند برای مرحله سه آماده شوند.
معلم های این دوره، معلم های ما بودند و می توان گفت بهترین معلم های موجود هستند.
ریالی از پولی که قرار است گرفته شود به جیب ما نخواهد رفت،جناب محمد آبادی هم مکان کلاس را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند و اگر هم سودی به دست بیاید نصف آن صرف افطاری دادن به خانواده‌های بی‌بضاعت خواهند کرد.
اگر هم به هر دلیلی توانایی پرداخت هزینه ندارید، با ایشان هماهنگ کنید تا بتوانند کمک تان کنند.در ضمن نصف دیگر سود صرف ایجاد ساختار هایی برای توسعه المپیاد کامپیوتر در ایران خواهد شد.
ما هنوز سر قول خودمان هستیم، اما اگر می توانید در این دوره شرکت کنید، برایتان بسیار مفید خواهد بود. ما نیز احتمالن با همکاری مسئولین و دبیران دوره امتحان هایی به صورت هماهنگ برگزار می کنیم.
به روز رسانی: با توجه به درخواست های شما و هماهنگی ها صورت گرفته، مکتوباتی از این دوره را از طریق همین سایت در اختیارتان قرار خواهیم داد.
۱۷ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۹

سلام دوستان
همیشه در المپیاد دیده ایم دوستان غیر تهرانی گله دارند که اکثر امکانات در تهران است و این خلاف عدالت آمورشی است. مهمترین دلیل این به خصوص در المپیاد کامپیوتر تمرکز دانشگاه های برتر در تهران است که تقریبن تمام کسانی که وارد دوره تابستانه شده اند را به خود جذب می کند.

موسسه هایی یا معلم های هم که در این شهرها اقدام به برگزاری کلاس می کنند،معمولن هزینه های هنگفتی از دانش آموزان می گیرند.
حال با توجه به این که امسال در لیست قبولی تستی تنوع در شهر ها دیده می شود (که جای خوشحالی دارد) و تجربه ما نشان می دهد که آزمون مرحله سه ممکن است برای تعداد از دوستان مشکل آفرین باشد،بر آن شدیم (برای شهر هایی که شرایط آن ها در ادامه مطلب آمده است) کلاس های آموزشی
 کاملن رایگان مرحله سه و آمادگی دوره را برگزار کنیم.

البته چون کسی هنوز از ما پشتیبانی نکرده است،هزینه مسافرت (و در صورت لزوم اسکان) را خودتان با مذاکره ای که با مدرسه یا آموزش و پرورش منطقه تان دارید باید تامین کنید، اگر هم در این مورد به مشکل خیلی جدی بر خورد کردید، شاید ما بتوانیم پیگیری کنیم، ولی به هیچ وجه قولی نمی دهیم.
هر جه شما زودتر به ما خبر دهید بهتر است،زیرا می خواهیم برنامه را به گونه ای تنظیم کنیم که به شهر های نزدیک هم هستند برویم تا هزینه ها کمتر شوند.
برای دوستانی هم که در شهر هایی هستند که جزو شهر های گفته شده نیست
 (به خصوص تهران،مشهد و اصفهان که این سه شهر مشکل کمتری در مورد معلم داشته اند)در صورت احساس نیاز، می توان با ما تماس بگیرند و ما بدون این که هیچ وجه ای(به قول معروف کمیسیون ای) دریافتکنیم، معلم هایی را برای آن ها معرفی خواهیم کرد.

شرایط و ضوابط دقیق تر و همچنین پیشنهاد هایی برای این کلاس ها را با توجه به درخواست های شما تا اواخر این ماه اعلام می کنیم و کلاس ها نیز  در تیر ماه خواهد بود، پس اگر می خواهد در آن ها شرکت کنید، در بخش نظرات اعلام کنید.

۱۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۲۱

سلام
یه چند تا نکته دیگه هم مونده بود گفتم بگم خالی از لطف نیست.
در ضمن جاج باز شده تا بتونید جواب های خودتون رو چک کنید
1- این که زمان آزمون رو به دو دلیل صبح گذاشتیم:

اول بعدش بتونید برای امتحان نهایی بعدی آماده شید.
دوم در آزمون اصلی هم باید یک بار صبح امتحان دهید، پس باید کم کم(روزی یک دقیقه هم باشه خوبه ;) ) شب بیداری خود را اصلاح کنید.
 

2- سوال یک(به خصوص قسمت ج) را به عمد سوال آسانی نگذاشتیم تا ببنیم چند نفر روی آن تمرکز می کنند و خود را از حل سایر سوالات ، مثلن سوال 2 که آسان تر بود محروم می کنند. متاسفانه این اتفاق در طی آزمون به نظر می رسید برای تعدادی از دوستان افتاده است. این خطر بسیار جدی است زیرا ممکن است توانایی حل بقیه سوالات را داشته باشید و حل نکنید و تا آخر عمر حسرت بخورید.

3-در این امتحان سعی داشتیم به نحوی عملیات هایی (مانند پیدا کردن اعداد اول یا روش بهینه توان رساندن اعداد) که مسلط بودن به آن ها در طی مرحله سه به شما کمک خواهد کرد را تست کنیم. اگر در پیاده سازی سریع و دقیق آن ها مشکل دارید سعی کنید بیشتر روی شان تمرکز کنید.


4- تمام این سوالات راه هایی داشتند که در زمان خیلی خوب به جواب می رسیدند. اما شما نیازی نیست آن ها را لزومن پیاده می کردید. می توانستید با کمی آزمون و خطا و محسبات به روش هایی برسید که اگر چه بهنیه نیستند ولی نیاز شما برای این آزمون را برطرف می کردند. پس همیشه به دنبال راحت ترین راهی باشید که به جواب می رسد.( شعار Keep It Simple Stupid را همیشه به یاد داشته باشید.)


5- در مورد نتایج هم به دلایلی نمی توانستیم و نمی خواستیم خیلی در مورد آن ها شفاف صحبت کنیم. از ما خرده ای بر دل نگیرید :)


6- اگر ایده ای یا حرفی یا نکته ای که دارید که می تواند ما را به برگزاری هر چه بیشتر آژمون های بعد کمک کند از ما دریغ نکنید.


7- اگر سایت ما رو دوست دارید و می خواهید به راهمان ادامه دهیم، ما را از دعای خیرتان محروم نکنید :) 

۱۷ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۳۴
آرش

سلام
آزمون اول هم تمام شد.امیدوارم دوستانی که شرکت کردند از آزمون لذت برده باشند.
سعی شده بود سطح سوالات این آزمون متتاسب با مرحله سه باشد.سوال حل نشده ای(توسط شما) در این آزمون باقی نماند.اما اگر این آزمون را خوب داده اید مغرور نشوید و اگر خوب نداده اید اعتماد به نفستان را از دست ندهید. تجربه سال های قبل ثابت کرده است ممکن است 
به نظر میاد تعدادی از بچه ها امروز خواب مانده باشند:) به هر حال تعداد کم شرکت کننده ها ما رو نا امید کرد.قبول داریم شاید مدت ثبت نام کم بوده است،ولی تلاش بسیار زیادی برای این آزمون شده بود که به بهترین شکل برگزار شود. اگر استقبال به همین منوال باشد، انگیزه ما برای آزمون های بعدی کمتر خواهد شد.
سعی می کنیم جاج تا مدتی باز باشد تا بتوانید همچنان از سوالات این آزمون استفاده ببرید.به همین دلیل جواب های اصلی تا زمانی که جاج باز است قرار داده نخواهد شد.
یک نکته : هر چه تعداد کمتری در آزمون شرکت کنند به ضرر خودتان است، ما سعی کردیم تا جایی که می توانیم اطلاع رسانی کنیم و بار ها به شما گفتیم که رسانه ما باشید. شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای اطلاع رسانی در خدمت شما گذاشته است. یک بار هم از آن ها مفید استفاد کنید :)

برای دادن کمی استرس نتایج در ادامه مطلب می آید :)

۲۷ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۴ ، ۱۲:۰۳
آرش

سلام
همون طور که قبلن اعلام کرده بودیم روز پنجشنبه 21 ام اولین آزمون مون را راس ساعت نه صبح برگزار می کنیم.سعی شده ساختار کلی این امتحان مشابه مرحله سه باشد.

ثبت نام در جاج از ساعت 00:00 20ام تا 00:00 21ام امکان پذیر است(به زبان ساده تر 12 امشب تا 12 فردا شب :) )حواستون باشه حتمن توی این آزمون هم ثبت نام کنید.ثبت نام در سایت کافی نیست
مدت آزمون سه ساعت است
اسکوربورد در طی امتحان فعال نخواهد بود و نتایج به صورت آماری بعد از آزمون اعلام خواهد شد. برای هر سوال شما حداکثر 25 با امکان ارسال خواهید داشت

جا دارد از امیر کیوان محتشمی و علی حقانی هم بسیار تشکر کنم. براشون دعا کنید که برن جهانی فول مارک کنن :)

به مطالبی که در روش قبلی مطرح شد خوب دقت کنید تا آزمونی رو که می دید بیشترین کمک رو بهتون بکنه.
آزمون بعدی در اوایل تیر ماه برگزار خواهد شد.
به روز رسانی: ثبت نام بسته شد. نیم ساعت قبل از آزمون شما می توانید به صفحه ای وارد شوید که شمارش معکوس تا شروع آزمون در آن قرار دارد. آزمون خوبی را برایتان آرزومندیم :)
به روز رسانی: سوالات رو از این جا و قسمت فایل ها در جاج می تونید بردارید
به روز رسانی: آزمون شورع شده است، در طی آزمون به اطلاعیه ها توجه کنید.
نکته مهم:کمیته ملی المپیاد کامپیوتر هیچ مسئولیتی در باره این آزمون ندارد.فقط برای این که همه از این آزمون استفاده کنند لطف کردند و اطلاع رسانی کردند. هر نکته ای را لازم دیدید با خود ما در میان بگذارید :)

۱۲ نظر موافقین ۸ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۷
آرش

سلام
در این بخش  می خوایم حرف هایی رو بزنیم که کمتر گفته میشن ولی مهم اند. حرف هایی که نه فقط در المپیاد ، بلکه در زندگی هم به دردتون می خوره.

یک روز یکی از معلم های من جمله ای گفت که خیلی به نظرم درست می اومد:
((ترس از ناشناخته هاست)) یا به عبارت دیگر ((ندانستن عامل ترسه))

:توی حرف های خودتون احساس ترس می کنید دقت کنید،شکل کلی‌شون این جوری
((وای،اگه فللان اتفاق بیوفته چه جوری میشه؟))

مثال بارزش امتحان هاست، شما اگر می دونستید چه جوری باید با سوال ها برخورد کنید و جواب بدید،دیگه ترسی نداشتید و با خیال راحت می رفتید امتحان می دادید.
حالا شما که نمی تونید صورت دقیق سوالات رو بفهمید(مگر این که ***** * ** ** *****[
censored]  اگر بتونید امتحان های آزمایشی(مخصوصن دوره های قبل مرحله سه) رو خوب برای خودتون برگزار کنید می تونید کلی سود ببرید که در ادامه مطلب بیشتر در این باره می حرفمم .

مانند همیشه قبل از ادامه مطلب به سراغ جناب مولوی می رویم:

تا در طلب گوهر کانی کانی       تا در هوس لقمه نانی نانی

این نکته رمز اگر بدانی دانی       هر جیز که در جستن آنی آنی

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۵۰
آرش

سلام
احتملان دیده باشید که کمیته اعلام کرده مرحله سه بعد از ماه رمضون هستش.
به همین دلیل با توجه امتحان های ما و شما تصمیم گرفتیم بیشتر فعالیتمون توی تیر ماه باشه.
در حال حاضر در حال جمع آوری سوالات مناسب برای شما هستیم و برای این که این سوالات هر چه بیشتر شبیه مرحله سه شوند تلاشمان بر این است که هر سوال دارای سه بخش باشد که سطحشان تقریبن متفاوت باشند و همین موضوع باعث شده است این روند کمی کند شود.
با توجه به این  دلیل گزینه اول، که از همان اول هم نظر ما روی آن نبود، و شاید دو سه نفر هم به آن رای مثبت دادند، منتفی شد. ولی سعی می کنیم که در اولین فرصتی که سوالات کامل شد و بررسی مناسب روی آن ها انجام شد امتحان رو برگزار کنیم.
بسیاری از دوستان در این راه همراه ما بودند، اما رفتار عده ای تیم کوچک ما رو آزرده خاطر می کنه. بدانید و آگاه باشید اگر ما کدتان رو در بعضی موارد دیباگ نمی کنیم یا یکی دو مورد از کل این سوالات جاج خراب می شود، این اتفاق ها طبیعی است، اگر از الان به آن ها عادت نکنید بعدن سر امتحان های واقعی به مشکل بر می خورید
جاج مرحله سه ها هم داره به مرور بالا میاد، پس هر چند وقت یکبار چک کنید.
به روز رسانی: جاج دوره 20 روز دوم مشکلی داشت برای همین قرار داده نشد، به جاش دوره 21 روز اول بالا اومد. سوالات آزمون طراحی شده(اون هم چه سوالاتی) اگر از بازبینی سر بلند بیرون اومد در روز موعود آزمون برگزار می شه :)

۶ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۵
آرش

اگر اشکالی یا نکته ای در باره سوالات مرحله سه این دوره دارید در نظرات بفرمایید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۲۶
آرش

اگر اشکالی یا نکته ای در باره سوالات مرحله سه این دوره دارید در نظرات بفرمایید

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۳۷
آرش

سلام
همون جور که در سایت کمیته هم اطلاع رسانی شد به مرور و به ترتیب از فردا صبح جاج مرحله سه ها قرار داده می شه.
اگر در مورد هر سوالی که جاجش قرار داده شده مشکلی داشتید در بخش مرحله سه ها اون دوره مطرح کنید تا با همکاری ما و سایر دوستانتون بر طرف بشه.
پ.ن: خواندن مطالب بخش روش رو فراموش نکنید :)

۹ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۵۹
آرش