المپیاد کامپیوتر و برنامه‌نویسی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام به همگی


در پست قبلی یه نظری داشتیم که توش یه سری سوال پرسیده بودن. میخوایم تو این پست به این سوال‌ها جواب بدیم (در حد توانمان):


یک) توی بعضی از سوالای مرحله دو گفته میشه مثالی بزنید که فلان خاصیت رو داشته باشه و بعدش دیگه هیچی نمی‌گن، حالا اگه کسی فقط مثال بزنه و توضیح نده ازش نمره کم می‌کنن؟

پاسخ: بستگی به سوال داره. ولی اگه فقط گفته مثال بزنید هدفش این بوده که بدون نوشتن دلیل و اثباتی مطلب رو بیان کنید. مسلما هر مثالی توضیح میخواد. البته در این حد که خود مثال برای خواننده واضح بشه و نه بیشتر! اگه مثال به وضوح توضیح داده نشه به مصحح حق بدید که نمره آن را کم کند.


دو) بعضی از سوالات گفته یه بزرگتر مساوی یا کوچکتر مساوی رو اثبات کنید با توجه به مسئله، حالا در چه حالاتی باید ثابت کرد که اون حالت مساوی هم خودش برقراره یا نه؟

پاسخ: من درست نفهمیدم که منظورت چیه. فرض کن گفتن ثابت کنید a بزرگتر مساوی b است. خب تو باید این حکم رو ثابت کنی دیگه! که مثلا یکی از روش‌هاش اینه که برهان خلف بزنی، یعنی فرض کنی a کمتر از b است و به تناقض برسی! امیدوارم که سوالت رو جواب داده باشم.


سه) بعضی وقتا سوال میگه ادعای خود را ثابت کنید ولی بعضی وقتا نمیگه! اثبات همیشه لازمه؟
پاسخ: معمولا وقتی قراره یه سوال رو حل کنی منظور همینه که ثابت هم بکنی! مگر زمانی که نیازی به "حل" نباشه، مثلا سوال گفته مثالی ارائه کنید که ... (در این حالت نیاز به اثبات نیست).

چهار) اگه بخواهیم به چیزی ارجاع بدیم باید اسم قضیه و فصل اون قضیه در کتاب رو بلد باشیم یا همین که فقط صورت قضیه رو بنویسیم کافیه (یا شاید با اسم کتاب) و کلا نمره‌ای کم نمیشه؟
پاسخ: ببین! خیلی خیلی بعیده که شما نیاز به قضیه غیرمشهوری داشته باشید که بخواهید ارجاع بدید! تو خودت رو بذار جای مصحح، اگه ننویسی و یارو ندونه به شک میفته، هرچند مصححین انقدر مسئولیت‌پذیر هستند که اگه ارجاع کامل نباشد هم خودشون میرن دنبالش و اگه وجود داشته باشه پیداش میکنن! ولی خب شما در حد توانت ارجاع بده :) خیالت راحت از این موارد نمره کم نمیشه!!! تذکر بدم قضایای معروف که در حل اکثر مسائل استفاده میشه نیاز به ارجاع هم نیست حتی (مثلا همین مباحثی که در سوال 6 آوردی).

پنج) روز اول مرحله دو کفش چنده و اگه کسی حد نصاب روز اول رو نیاره می‌تونه باز کاری بکنه که نمره‌ی تشریحیش هم تاثیر داده بشه؟
پاسخ: خب یعنی چی؟ یه قانونی وجود داره و اون هم اینه که یه تعدادی از برگه‌ها تصحیح میشن (همون تعدادی که گفته شده)! مثل اینکه تو بپرسی کسی که حد نصاب مرحله اول رو نیاورده می‌تونه توی مرحله دو شرکت کنه یا نه! مسلما جواب خیر است.

شش) در حل سوال میشه از الگوریتم‌ها مثل جستجوی اول عمق یا یه سری مفاهیم بدیهی مثل اینکه گراف n راسی با n-1 یال که همبنده درخت هم هست یا مثلن توی یه درخت مسیر ماکسیمم دو سرش برگن اثبات یا توضیح نمی‌خواد (حتی مطرح شدن به عنوان یه لم؟!).
پاسخ: بله حتما می‌توانید و نیازی به اثبات نیست! در سایت کمیته آورده شده استفاده از قضایایی که در کتاب‌های مرجع آمده‌اند (قضایا و نه مسائل انتهای فصل) قابل استفاده هستند (بدون اثبات). شما کلا حواست به این باشه که سوالا رو  حل کنی و بابت این موضوعات زیاد نگران نباش. آدم‌های درست و فهمیده‌ای در بک‌گراند هستند :)

امیدوارم که پاسخ‌ها کامل باشد و اگر همچنان سوالی هست حتما بپرسید، در اسرع وقت پاسخ داده می‌شود ;)
۲۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۳ ، ۲۳:۴۳
جواد عابدی گزل آباد

سلام


درباره‌ی نحوه نوشتن پاسخ یک سوال، متنی نسبتا کامل روی سایت کمیته وجود دارد که میتونید از اینجا دریافت کنید.


به جز این فایل به چند موضوع دیگه هم دقت کنید:

1. هیچ‌وقت هیچ سوالی رو بدون فکر کردن رها نکنید، حتی اگه سوال آخر امتحان باشه. حتما همه سوالا رو بخونید! شاید سوالی وجود داشته باشه که خیلی راحت‌تر از بقیه سوالا باشه ولی فقط از ظاهرش بترسید و فکر نکنید روش!!! یه روش خیلی خوب که خودم همیشه انجام می‌دادم این بود که اول آزمون روی همه سوالا یه زمان مشخصی رو می‌ذاشتم و ایده‌های ساده‌ای که به ذهنم می‌رسید رو روشون تست می‌کردم. این کار توی یه آزمون 4 5 سواله نباید بیشتر از 30 الی 45 دقیقه طول بکشه. با این کار اولا همه سوالا رو خوندید و شاید ساده‌هاش رو هم حل کنید، ضمنا بعدش می‌تونید وقت باقیمانده‌تون رو مدیریت کنید. این کار به شدت توصیه میشه!!!

2. درباره‌ی زمان نوشتن پاسخ‌ها دو روش مرسوم هست: یه روش اینه که به ازای هر سوالی که حل می‌کنید جوابش رو همون موقع بنویسید و روش دیگه اینه که همه سوالایی که می‌تونید رو حل کنید و نهایتا آخر آزمون همه جوابا رو بنویسید! درباره‎ی اینکه کدوم روش بهتره نظری ندارم و باید خودتون دربارش تصمیم‌گیری کنید. ولی خوبی روش اول اینه که اگه سوال رو اشتباه حل کرده باشید (جوب زده باشین) همون موقع فرصت دارین که برطرفش کنید و بعد برید سراغ بقیه سوالا (کسانی که زیاد جوب میزنن این روش پیشنهاد میشه). روش دوم معلومه که چرا میتونه بهتر باشه چون زمان فکر کردن شما از زمان نوشتن‌تون جدا میشه و تمرکزتون روی حل سوالا بیشتر خواهد شد.

3. هیچ‌وقت روی سوالا قفل نشید! یعنی چی؟ برای من خیلی پیش اومده که درباره‌ی یه سوال ایده‌ای داشته باشم و توش غرق بشم! هی روش‌های مختلفش رو بررسی کنم، در صورتی که با یه روش دیگه‌ای میشد خیلی ساده‌تر حلش کرد! یه جور دیگه باید بهش فکر می‌کردم. توی ایده‌هاتون غرق نشید، برای این‌کار می‌تونید هر از چندگاهی دست از مسئله بکشید و سراغ بقیه سوالا برید و بعد از مدتی دوباره برگردید به این سوال!

4. کلا سعی کنید تر و تمیز بنویسید! قبل از نوشتن فکر کنید. از شکل استفاده کنید، نگران وقت هم نباشید! اینجا کنکور نیست که مداد گاج باعث بشه شما یه تست بیشتر بزنین!!!


موفق باشید :)

۱۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۰۱:۵۷
جواد عابدی گزل آباد

سلام بچه‌ها


تعطیلات عید به پایان رسیده و کم کم داریم به مرحله دو هم نزدیک میشیم.


اول از همه یه سری سوال نه چندان سخت براتون در اینجا آماده کردیم که روشون فکر کنین!


ولی از این سوالا مهمتر میخوایم اینجا با هم دیگه درباره امتحان (بخصوص آزمون مرحله دوم) صحبت کنیم:

مسلما مطالبی که اینجا می‌نویسم صرفا نظر شخصی من هست و اینگونه نیست که حتما باید رعایت شوند.

یکی از مهمترین اشتباهات بچه ها در هنگام نوشتن جواب این است که حواسشون نیست که راه حل رو برای کی دارن مینویسن! دقت کنید مصحح کسی است که قبلا تمامی راه‌حل‌های موجود را بررسی کرده و نیازی نیست که در طول راه‌حل بهش توضیح بدید که چجوری به جواب رسیدید، شما کافیه که جواب درست رو به طور کامل توضیح بدید. بسیار برای من (به عنوان مصحح) پیش اومده که شما زمان زیادی از راه‌حل را به این میگذرونید که توضیح بدید چرا به چنین جوابی رسیدید، در صورتی که چنین موضوعی جایی در برگه شما نداره!

سعی کنید قبل از نوشتن جواب توی چرک‌نویس مراحل راه‌حل و حتی متغیرهایی که می‌خواهید توی راه‌حل ازشون استفاده کنید رو بنویسید. سیر راه‌حل را قبل از نوشتن با خودتون مرور کنید! مطمئن باشید که نوشتن چنین راه‌حلی خیلی کوتاه‌تر و ساده‌تر از راه‌حلی است که بدون دقت نوشته شده باشه و نمره بیشتری هم خواهید گرفت!

موضوعات دیگه ای هم درباره نحوه تقسیم بندی زمان و نوشتن وجود داره که در روزهای دیگه بهتون میگم تا آزمونی منطقی تر رو پشت سر بذارید. اگه با آزمون مشکل خاصی دارید بگید شاید بتونیم با هم دربارش صحبت کنیم!


یه موضوع دیگه: روی سایت کمیته پاسخ مرحله اول چند سال گذشته قرار داده شده. آزمون تستی مرحله دوم از لحاظ مباحث، تفاوت چندانی با مرحله اول نداره پس حل مرحله اول سالهای گذشته و مرور راه‌حل‌های آنها میتونه بهتون کمک کنه (بویژه دوره 17ام که دوره‌ی سختی بود و کم از مرحله دوم نداشت!!!)


منتظر متن‌های بعدی باشید ...

۱۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۲۹
جواد عابدی گزل آباد

سلام


امیدوارم که حال همتون خوب باشه و سال خوبی رو شروع کرده باشید.


براتون دو تا خبر دارم:


1) به سفارش کمیته المپیاد کامپیوتر یک سایت پرسش و پاسخ در دست طراحی است که به زودی از آن پرده‌برداری خواهد شد. ولی برای اینکه بتوانید از بروزرسانی‌های بعدی سایت آگاه شوید بهتر است که به اینجا بروید و ایمیل خود را در آن وارد کنید تا از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود.


2) همانطور که می‌دانید نتایج مرحله اول المپیاد اعلام شده و تا مرحله دوم تقریبا یک ماه باقی مانده. در این مدت همراه شما خواهیم بود تا بتوانید برای این آزمون آمادگی پیدا کنید.


شاد و پیروز باشید :)

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۳ ، ۲۳:۴۱
جواد عابدی گزل آباد