المپیاد کامپیوتر و برنامه‌نویسی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام بچه ها :)

با همت محمد امین خشخاشی مقدم جاج سایت دوباره راه اندازی شد 
ما رتبه بندی بچه های سال پیش رو حذف نکردیم که ببینید و خودتون رو با اونها مقایسه کنید 

برای ثبت نام میتونید به اینجا برید 
پس از ثبت نام کد فعال سازی ای به آدرس ایمیل شما ارسال میشه که با وارد کردن اون ثبت نام شما تکمیل میشه و میتونید با مراجعه به contest.irprogramming.ir وارد شوید و جواب های خودتون رو سابمیت کنید 

سیاست امتیاز دهی به این صورت میباشد که هر سوال امتیازش معلومه و به ازای هر سابمیت اشتباه ۵ امتیاز منفی دریافت میکنید .
در ضمن توجه کنید در سوال های اولیه سال قبل گفته شده بود کد های خودتون رو به code.olympiad@gmail.com بفرستید ولی بعدش جاج راه افتاد و تمامی سوال ها روی اون اضافی شد پس لطفا کدهاتونو به این آدرس نفرستید و فقط جواب های خودتون رو روی سایت سابمیت کنید
۱۷ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۰۲
عرفان عبدی

با سلام و تبریک تولد حضرت علی (علیه السلام) و یک مژده 


سال پیش سوالات مناسبی بر روی سایت قرار گرفت که هنوز نیز در بخش سوالات قرار دارند 

به زودی جاج سایت دوباره راه اندازی خواهد شد تا بتوانید سوالات را حل کرده و در آن سابمیت کنید و خودتون رو با بچه های دوره پیش که خیلیشون طلا ، نقره و برنز های سال پیش هستند مقایسه کنید :)


این هم لینک سوالات که از نوار بالای سایت هم قابل دسترسی هستند:


سوال اول

سوال دوم

سوال سوم

سوال چهارم

سوال پنجم

سوال ششم

سوال هفتم

سوال هشتم

سوال نهم

سوال دهم

سوال یازدهم

سوال دوازدهم

سوال سیزدهم

سوال چهاردهم

سوال پانزدهم




۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۹:۱۱
عرفان عبدی

سلام بچه های عزیز :)

امیدوارم روز اول مرحله دورو خوب داده باشید :) و فردا هم برید و  نتیجه تلاش هاتونو ببینید و بهترین نتیجه با توجه به کار هایی که کردین رو به دست بیاورید .


المپیاد هم یکی از بینهایت موفقیت هاییه که میشه کسب کرد و هدف نهایی زندگی ما نیست ، یک چیزی که من بعد از گذشت از 7 سال از المپیادم ( اااا چقدر پیر شدم :(‌ ) بهش رسیدم اینه که کسی که بخواد موفق باشه و کسی که خفنه !! با چند تا چاله چوله تو زندگیش مسیر خفن بودنش عوض نمیشه ، چرا که اون خفنه !!! و با یک شکست خفونیتش تموم نمیشه بلکه قوی بودن مثل یک پس زمینه تو کل زندگی اون شخص هست گرچه بعضی وقتا کمرنگ میشه . این حرفارو زدم چون شماهایی که المپیاد میخونید اکثرتون بهترین های مدرستون ، شهرتون و ایران از لحاظ هوشی هستید و شمایید که باید آینده ایران رو بسازید پس اگه اینجا شکست خوردین نا امید نشین و ادامه بدین .


یک مژده هم براتون دارم کتابی به اسم تفکر الگوریتمی و برنامه نویسی نوشتم که در نوشتن این کتاب افراد بسیاری هم کمکم کردند از جمله آقایان جواد عابدی ، سید حامد ولیزاده  و تعدادی از بچه های دوره 23 المپیاد کشوری کامپیوتر و ... که از همگی اونها تشکر میکنم 

خداروشکر این کتاب آماده است  و توسط انتشارات خوشخوان در حال چاپه و احتمالا به روزهای نهایی نمایشگاه کتاب امسال میرسه ، این کتاب هم برای مرحله دو خوبه ( که از شماها گذشت دیگه )‌ و مخصوصا برای مرحله سه :)

پ.ن. کتاب بالاخره به نمایشگاه رسید :)



۵۵ نظر موافقین ۶ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۱۶
عرفان عبدی

سلام به همگی


در ادامه توضیحات و نصایح، خواسته شد که درباره آزمون تستی مرحله دو هم صحبت‌هایی بکنیم.


حقیقت امر اینه که توضیحات و یا دستورالعمل خاصی برای آزمون تستی ندارم. صرفا چند نکته به نظرم رسید که یا سینه به سینه به ما رسیده و یا به صورت تجربی بدست اومدن:


- اول از همه سر امتحان هول نشید. اینجا کنکور نیست! هیچ عجله‌ای هم در کار نیست. برای هر سوال بین 5 تا 10 دقیقه زمان دارین، پس نیازی نیست که عجله‌ی خاصی در وارد کردن گزینه یا خوندن سوالا و ... داشته باشید. اول امتحان یه نفس عمیق بکشید، توکل کنید به خدا و بسم‌الله ...


- سوالای آزمون تستی و تشریحی معمولا به ترتیب سختی مرتب میشن. یعنی اولین سوال آسونه و به ترتیب سخت میشه. پس سعی کنید اول روی سوالای آسون امتحان وقت بذارین و بعدش سراغ سوالای سخت‌تر برید. این نکته‌ی مهمیه. من خیلی دیدم که بچه‌ها با اینکه هنوز کلی از سوالای آسون رو حل نکردن، روی سوالای سخت امتحان قفل میشن!


- سعی کنید وقت‌تون رو تنظیم کنید تا همه سوالا رو یکبار بخونید. روی یه سوال خیلی وقت نذارید. آزمون تستی جای قفل شدن روی یه سوال نیست. روی سوالا فکر کنید و اگه حل نشد، یا حل شد و توی گزینه‌ها نبود برید سراغ سوال بعدی! خوبه که تا دو سه ساعت اول آزمون همه سوالا رو یک‌بار خونده باشید.


- اکثر سوالای تستی رو باید مثل سوالای تشریحی حل کرد. یعنی چیزی که مسئله خواسته رو بدست بیارید و در نهایت چک کنید که توی گزینه‌ها هست یا نه. پس انتظار نداشته باشید که از روی حذف گزینه به جواب برسید. هر چند همیشه چند مسئله وجود داره که وابسته به گزینه‌ها هستند!


- توی آزمون‌های تستی با تعداد سوال زیاد مثل کنکور میگن به جای اینکه یکی یکی جواب‌ها رو در پاسخنامه وارد کنین، بعد هر چند تا سوال (مثلا 5 تا) گزینه‌ها رو وارد کنید تا خطای وارد کردن جواب در پاسخنامه کمتر بشه. اینکار توی یه آزمون تستی که 20، 30 تا سوال بیشتر نداره زیاد مطرح نیست. ولی من یادمه توی آزمون‌ها بعد از حل سوالای یک صفحه، کل گزینه‌ها رو وارد می‌کردم و بعدش می‌رفتم صفحه‌ی بعد. این کار، هم آسونه و هم دقت وارد کردن جواب رو بیشتر می‌کنه.


همین دیگه! امتحان تستی خیلی شبیه به مرحله اول هست فقط شاید کمی مسائلش سخت‌تر باشه! شما هم که همتون مرحله اول رو قبول شدید. پس کار عجیب و غریبی پیش رو ندارین.


امتحان خوبی داشته باشید.

۱۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۱:۴۲
جواد عابدی گزل آباد

سلام بچه‌ها


یه مساله‌ای رو توی نظرات دیدم که فکر می‌کنم مشکل خیلی از شما باشه. لطفا این پست رو دقیق بخونید و روش فکر کنید تا یکی از مهمترین شبهاتی که مطرحه برطرف شه:

نظری که ارسال شده بود:

آقای عابدی دیفالت اینه که همه میدونیم یه سری آدم فهیم تو دوره هستن، ولی شخص بنده دیدم بخاطر اثبات نکردن n-1 یال بودن درخت، ۱۳ نمره کم شده تو مرحله ۲!


من سعی کردم یک نکته‌ای رو سر همه‌ی کلاسام به بچه‌ها توضیح بدم! این مشکلیه که اکثرا دارن و فکر می‌کنن بخاطر اثبات نکردن قضایای بدیهیه.

مثل چیزی که گفتی قراره از n-1 یال بودن یه درخت استفاده کنیم. فرض مسئله اینه که درخت T داده شده و ما می‌خوایم از n-1 یال بودن گراف‌مون استفاده کنیم. دو جور میشه این کار رو انجام داد:

* در این درخت n-1 یال داریم و ...
مقایسه کنید با
می‌دانیم هر درخت n-1 یال دارد، در نتیجه درخت T نیز n-1 یال خواهد داشت و ...

من اگه مصحح باشم برام مهمه بفهمم از کجا نتیجه گرفتی این گراف n-1 یال داره. همونطور که می‌بینی توی نوشته‌ی دومی هیچگونه ارجاعی به هیچ کتابی داده نشده و همچنین هیچ اثباتی هم مطرح نشده. فقط مصحح متوجه میشه این نتیجه رو از آسمون نیاوردی و یا از حکم سوال حدس نزدی.

به عنوان یه مثال سخت‌تر فرض کنید نیاز داریم بین n و 10n یه عدد اول در نظر بگیریم و ازش استفاده کنیم. به دو روش میشه این کار رو انجام داد:

* یک عدد اول همانند p در نظر بگیرید که n<p<10n و ...
مقایسه کنید با
* می‌دانیم به ازای هر n، حداقل یک عدد اول وجود دارد که n<p<2n. عدد p با این شرایط را در نظر بگیرید و ...

(توی استدلال دوم از این قضیه استفاده شده: به ازای هر n>1، حداقل یک عدد اول وجود دارد که n<p<2n)
فرض کنید من (به عنوان دانش‌آموز) این قضیه رو نمیدونستم. مسلما همون متن اولی رو می‌نوشتم و اصلا حواسم نبود که عدد اولی این بین وجود داره یا نه. خب باید از من بخاطر اینکه بدون استدلال چنین عددی رو در نظر گرفتم نمره کم بشه.
شما خودتون تا حالا این قضیه رو دیده بودید؟ احتمالا مثل من همون متن اولی رو می‌نوشتید، در صورتی که هیچ استدلالی براش نداشتید. به نظرتون باید به استدلال اول نمره کامل داد؟ این استدلال با استدلال دوم که با آگاهی کامل عدد رو انتخاب کرده فرقی نداره؟

نتیجه‌گیری: توی نوشته‌هاتون استدلال‌ها باید کامل باشه. نیازی به اثبات قضایای بدیهی نیست. ولی اینکه از کجا نتایج‌تون رسیدید خیلی مهمه! اگه این پست رو متوجه نشدید دوباره و دوباره بخونید تا شیرفهم بشید.

اگه هنوز متوجه نشدید بگید تا توضیح بیشتر بدم ...
۱۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۱:۲۳
جواد عابدی گزل آباد