المپیاد کامپیوتر و برنامه‌نویسی

روش،بخش سوم:هوای صورت سوال رو داشته باش!

چهارشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

سلام عزیز های دل

در این بخش  می خوایم حرف هایی رو بزنیم که کمتر گفته میشن ولی مهم اند. حرف هایی که نه فقط در المپیاد ، بلکه در زندگی هم به دردتون می خوره.
همیشه کسانی بودند(از جمله خودم)،هستند(در کامنت ها و ایمیل ها که می آید مشاهده می شوند :دی) و خواهند بود که صورت سوال رو اشتباه می خوانند،سوال را حل می کنند و  سامبیت می کنند و جواب درست نمی گیرند،آنگاه جاج و سوال و طراح سوال و هر کی از مسئولین رو که می بییند بی نصیب نمی گذارند!
نمی گویم که استباه پیش نمیاد، این یک امر طبیعی است، ولی وقتی می خواهید بقیه را به نقد بکشید، از درستی حرف خود 128 درصد مطمئن باشد :)
حال برای این که این اطمینان از درست خوندن صورت سوال رو بیشتر کنید، چند تا راهکار به ذهنم می رسه که در ادامه میارم، اگه شما هم نظر دیگری دارید خوشحال می شم که بیان کنید.
به سیاق سایر روش ها،قبل از شروع همراه مولوی می شویم:

   بی دیده اگر راه روی عین خطاست   بر دیده اگر تکیه زدی تیر بلاست

  در صومعه و مدرسه از راه مجاز    آنرا که نه جا است تو چه دانی که کجاست

1- در المپیاد کامپیوتر، برای این که جذابیت سوالات بیشتر شود، و این که اگر شما سوال را حل نکرده اید، حداقل از متنش لذت ببرید​​ ، صورت سوالات بسیار شبیه داستان کوتاه می شود(و در بعضی موارد واقعن شایسته نوبل ادبی اند ) این امر باعث طولانی شدن متن می شه و این دلیلی می شود بر این که شما متن را سریع بخوانید و از نکات ریزی که در آن هست غافل بشید و ...تپلق ، تپولوق ، تالاپ (این صدای پرت شدن شما در دره ی وهم فهمیدن سوال است )

برای این که مشکل برطرف شود توصیه می کنم تا جایی که می توانید سوالات رو از روی کاغذ بخوانید و یک قلم به دست بگیرید و از شروع تا پایان متن (ممکن است در هر جای متن نکته ای باشد) را کامل با دقت بخوانید و زیر نکات مهم خط بکشید.این نکات مهم شامل اعدادی است که در سوال مطرح شده مثلن 100000000 که شما ممکنه ده ملیون بخوندید(سر اتفاق مشابه همین یکی از دوستان بسیار خوب من مرحله سه قبول نشد ) کلماتی مثل کل ، هیچ ، اول ، دهمین ، متوالی و ... .

این باعث میشه هم نکات کلیدی سوال رو از دست ندید و هم این که دوباره خوندن صورت سوال براتون راحت تر شه. خواهید گفت اِ چه سوال ساده ای.

2- خطوطی که در مورد ورودی و خروجی سوال جواب دادن کلیدی ترین نکات سوال اند، بعضن می توان با توجه به آن ها و نخواندن صورت سوال نیز به حل سوال رسید، زیرا برای توضیح ورودی و خروجی، در بعضی موارد کل سوال خلاصه می شود. همچنین اعداد مطرح شده در خط توضیح ورودی تعیین کننده روش حل شما برای سوال است( با توجه به مفهوم اوردر و ...)

2- در صورت وجود مثال حتمن و حتمن و حتمن،مثال ها رو به صورت دستی چک کنید. مثال ها معمولن به این دلیل گذاشته می شوند که درک  شما از سوال را بهبود ببخشند. خیلی اتفاق می افتاد که سوال رو حل می کنید، کد هم می زنید، بعد تست کیس ها رو چک می کنید می بینید، اِ،جواب نمی ده ، همان طوری که در بالا گفته شد عده ای مورد عنایت شما قرار می گیرند 

3-اگر نکات بالا را رعایت کردید و سوال را نفهمیدید، سوال دیگه هم هست، اگه نبود برید یه چرخ بزنید، یا برید جای آسایش(بر گرفته از لغت نامه دهخدا !) و وقتی برگشتید می بینید اِ این سوال که بدیهیه. چون ذهنتون آزاد شده و از یه دید دیگه به سوال نگاه می کنید.

4- اگر باز هم سوال را نفهمیدید، شروع به حال نکنید، معمولن جایی برای پرسیدن سوال وجود دارد، ولی سعی کنید در موارد استفاده کنید که یا واقعن صورت سوال اشکال منطقی دارد، یا دوگانگی یا کمبود عددی و یا ... . از اشتباه های تایپی و یکی نبودن اسم ها و مواردی که واقعن در حل صورت سوال نقشی ندارند بپرهیزید.

اما زیاد از آگاه سازی (clarification) استفاده نکنید، زیر کسی که در طرف مقابل است انسان است(!) و می فهمد که شما دارید از روی بد خواندن سوال یا برای راهنمایی گرفتن از او اطلاعات می خواهید ، برای همین به گونه‌ی دیگری با شما برخورد می کند!

پ.ن: مطالب گفته شده در بالا برای امتحان هایی که زمان اهمیت زیادی در حد نانوثانیه(!) دارد ممکن است قابل قبول نباشد، ولی برای سوالات عادی این روند را طی کنید تا در آن جا بتوانید با تسلط بیشتری صورت سوالات رو بخونید

نظرات  (۳)

یعنی تگاتون منو کشته :) یه خرده هم درباره‌ی مطلبی که گفتین نیست :)
سلام.
طنزتون خیلی باحاله هم تو سوالا و نکات اجتماعی هم توی مطالب
salam key be soal man darbare afzayesh sorat hal theory masale javab midid????
پاسخ:
ببینید برای بار چندم عرض میکنم تنها راه افزایش سرعت حل مسیله تمرین است و دیگر هیچ :).
فقط باید تا میتونید سوال حل کنید این جوری به مرور سرعت حل مسیله تون بیشتر میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی