المپیاد کامپیوتر و برنامه‌نویسی

سلام
امیدوارم عباداتتون در این ماه مبارک مورد قبول درگاه حق تعالی قرار گرفته باشه.
به فکر مکتوباتی که وعده داده بودیم و هم چنین آژمون ها هستیم، نگران نباشید. 

در این بخش  می خوایم حرف هایی رو بزنی که کمتر گفته میشن ولی مهم اند. حرف هایی که نه فقط در المپیاد ، بلکه در زندگی هم به دردتون می خوره.
توهم یادگیری...

بلایی خانمان سوز.... برای خودتان و جامعه تان.

بسیار خطرناک تر از ندانستن.
مشکلی رایج که ممکن است ریشه مشکل از سیستم آموزشی و  فرهنگ هم باشد، اما انداختن تقصیر گردن دیگران دردی از شما دوا نخواهد کرد.
در ادامه مطلب همراه من باشید تا این مشکل دقیق تر موشکافی شود :)

خبر(بعد از نگارش مطلب به من اطلاع داده شد): 
به علت استقبال بسیار کم از دوره اول کلاس ها و ثبت نام نکردن به موقع، کلاس های بعدی مرحله سه به تعویق افتاده
اخبار خوبی برای گسترش المیپاد کامپیوتر در ایران برای سطوح مختلف شنیده می شود، اما وقتی از آن ها استقبال نشود، طبعن انگیزه مسئولین از بین می رود و پروژه ها نیمه کاره رها می شوند.

این بخش را به سه قسمت تقسیم می کنم:

1-درست نخواندن

یکی از توصیه های همیشگی این است که اگر به چیزی علاقه ندارید، وارد آن وادی نشوید. متاسفانه در بیشتر موارد با فشار خانواده ها این اتفاق می افتد. همین نبود علاقه و انگیره و عطش برای پیگیری باعث می شود شما مطلبی را یک دور بخوانید و بگویید دیگه فهمیدم، و آن را تا روز امتجان کنار بگذارید و یک تمرین هم از آن حل نکنید.

اما این عدم پیگیری هنگامی به سراغتان می آید، که هیچ درمانی رویش اثر نمی کند.

خیلی کلیشه است، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده، هست و خواهد بود!

2-عمیق نشدن

ممکن است شما نکته ای(فرمولی) را بخوانید، و هزاران سوال با آن حل کنید. اما نفهمید که این نکته از کجا آمده است. این موضوع، در همه جا به شما بسیار ضرر خواهد زد. همیشه از خود بپرسید چرا؟ . زیرا طراحان سوال خود با این نکات آَشنایی دارند، و برای این که سطح فهم شما از موضاعات را محک بزنند، سوالی را طرح می کنند که با آن فرومول حل نشود، یا اگر بشود ، بسیار بسیار سخت باشد.

3- سوال را نفهمیدن

شما ممکن است دو مورد بالا را به خوبی رعایت کنید، اما وقتی سر آزمون به سوالی می رسید، صورت سوال را درست نخوانید و در نتیجه آن چیزی که سوال از شما خواسته است را نونسید.

اگر مطلبی که شما در جواب نوشتید،حتی حل یک سوال open (سوالاتی که تا کنون کسی حل نکرده است.) باشد، اما اگر دقیقن خواسته ی ساده صورت سوال را برآورده نکیند، نمره ای نمی گیرید،با این که می توانستید سوال را مثل آب خوردن حل کنید.

در نیتجه زمین و زمان را به آتش می کشید که این انصاف نیست... شاید بتوان در آینده روشی را پیدا کرد که بتوانیم توانایی ذاتی انسان ها را بسنجیم، اما اکنون ملاک انتخاب همین است، و باید سعی شود همه طبق یک چیز مورد بررسی قرار گرقته شوند.

 
کلام آخر هم این که،در زمانه ای که روند کنکور گرایی و تست زنی (با اشکلات بسیارش) باب شده است، یک نکته مثبت وجود دارد و  آن فراوان بودن آزمون هایی است که شما بتوانید به صورت مداوم خود را محک بزنید، و نقاط ضعف خود را بشناسید. اگر چه  استاندارد های لازم در طرح سوالات را نداشته باشند، اما باعث می شوند به خودتان بیاید و بتوانید این توهم را خودتان دور کنید


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۲
آرش

نظرات  (۶)

سلام،
آقا معلومه که استقبال باید کم باشه.
اولا فیکس ۲ روز بعد آخرین نهایی بوده
ثانیا خیلیا تا قبل اومدن نتایج خانوانده هاشون تو این دوره ها شرکتشون نمیدن خصوصا که باید از شهر دیگه بیان تهران
ثالثا با این وضع سهمیه ها دومی ها خیلیاشون المپیاد رو ول کردند.
سومیا هم چون ممکنه بد برداشت شه صحبت نمیکنم دربارش!
پاسخ:
در جواب 
اولن : ثبت نام برای دوره جدید مد نظر بود، این دوره که تقریبا یک هفته بعد از نهایی بود!
ثانین: نوشته شده بود تهرانی ها هم اگه ثبت نام کم باشه می تون بیان، ولی مثل این که اون ها هم خبری ازشون نبوده!
ثالثن: تجربه نشان می دهد این تغییر اثری نخواهد داست
دیگه این که ما ازتون ممنونیم که به فکر المپیادیا با امکانات کم هستید ولی خب باید شرایط اونایی که میخواین بهشون کمک کنید هم در نظر بگیرید.
بنظرم کاری که کمیته المپیاد ریاضی کرده و فیلم های آموزشی گذاشته معقول تر هست.
حالا چون برای برنامه نویسی هست و شاید فیلمش اونقدرا مفید نباشه خوب میتونید آنلاین هم برگزار کنید.
هزینه دست و پا کردن اینترنت از هزینه سفر به تهران یا به شهرستان خیلی کمتره
پاسخ:
این چیز هایی که شما گفتید بخشی از آن پروژه هاست که بستر هایشان هم در حال فراهم شدن است و به زودی بعضی ها از آن ها راه می افتند. اما نمی توانیم این جا اعلام کنیم. دلیلش این است که اکثرن رایگان نیستند و اگر ما اعلام کنیم، داد و  فریاد شما در می آید که این ها به فکر خودشان هستند و این جا را کردن محل تبلیغ!
در ضمن این جا ایران است و شرایط عجیب غریبی دارد! برای همین هم سرمایه گذاری های برای این کار ها در صورتی انجام می گیرد که...

اقا میگم الان سهمیه هم میدن واس مدال؟؟چقدر؟؟
الان یه عده نگن اگه واس سهمیه نخونی نخون و ازین حرفا.ا
نه اقا من علاقه دارم و واس سهمیه و از این حرفا نمیخونم.همین جوری از سر کنجکاوی پرسیدم.بازم ممنون از همه
پاسخ:
سهمیه وجود دارد :)
ممنون خیلی خوب بود حرف های مهمتون:)
یه چیز دیگم که میخواستم بگم اینه که من با اینکه سومم ولی خیلی خوشحال شدم از این خبر های گسترش المپیاد در اینده و کلاس هایی که برای مرحله سه برگزار کردن چون دلم نمیخواد هیچ کسی مشکلات و سختی هایی که خودم داشتم برای خوندن المپیاد داشته باشه برای همین خیلی خیلی خیلی تشکر میکنم .
منم فک می کنم دلیل اینکه این دوره رو هم کم ثبت نام کردن تا الان این باشه که هنوز نتایج مرحله دو نیومده و همه نمیدونن قبول میشن یا نه .

جاج چشه؟!
هیچی فقط تغییر هویت داده
برو اینجا  جاج خودمونو خواهی دید:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی